Interim management
Voorbeelden uit de praktijk van DELZENNE
Interim management Een organisatie
kampt met grote financiële en inhoudelijke problemen. Die nog
eens worden verergerd omdat de organisatie de veranderende
vragen van de omgeving niet aan kan. De organisatorische
perikelen hebben geleid tot het vertrek van de manager. De
organisatie heeft nog geen strategische keuzes gemaakt en het
personeel voert de werkzaamheden conform de oude plannen uit.
Samen met de opdrachtgever ontwikkelt de interim manager van
DELZENNE een aanpak die wordt vertaald in een
Meerjarenbeleidsplan, voorzien van een meerjarige begroting.
In dit plan worden de strategische keuzes en kerntaken van de
organisatie opgesomd. Daarna voert de interim manager het
verandertraject uit; een belangrijk onderdeel daarvan is de
planmatige aansturing van het personeel op de gewenste
veranderingen.
Projectmanagement: planmatige aanpak van projecten Een opdrachtgever beschikt over de middelen om een
grootschalig project uit te voeren. De betrokken managers
hebben haast; de financiers stellen strikte voorwaarden en de
uitvoerende partijen willen weten waar zij aan toe zijn. Na
een korte analyse schrijft de projectmanager van DELZENNE een
projectplan waarin de doelstellingen tot operationele doelen
en uitgangspunten zijn uitgewerkt. Door deze te vertalen in
beheersbare processen kan een netwerkstructuur ontwikkeld
worden met medewerkers van de opdrachtgever, maatschappelijke
en andere relevante organisaties en belangenorganisaties. De
projectmanager voert de onderhandelingen, stelt de contracten
op en de betrokken geledingen maken praktische afspraken met
elkaar. Ook de gewenste resultaten zijn benoemd met als
uitgangspunt dat de opdrachtgever zelfstandig verder kan. Daar
gaat het tenslotte om.
Terug
|